Jaguar Hedin Automotive Alkmaar

Menu
Menu

Jaguar Land Rover: meer transparantie bij inkoop grondstoffen

InMotion Ventures, de participatiemaatschappij van Jaguar Land Rover voor durfkapitaal en mobiliteitsdiensten, investeert in blockchaintechnologiebedrijf Circulor. Hiermee is JLR in staat om premium grondstoffen in te kopen met meer transparantie over de herkomst daarvan, evenals het welzijn en de naleving van de leveranciers.

De investering in Circulor is het gevolg van de toewijding van JLR om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Daarbij innoveert het bedrijf continu om de ecologische en ethische impact van de producten gedurende de gehele levenscyclus te verminderen. De technologie van Circulor kan waardevolle grondstoffen traceren van oorsprong tot leverancier in een wereldwijde toeleveringsketen. Daarbij wordt blockchaintechnologie toegepast om de traceerbaarheid van mineralen te vergroten die nodig zijn voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen.

De technologie maakt gebruik van GPS, biometrie en QR-codes om het toeleveringsproces van grondstoffen stap voor stap digitaal te verifiëren. Dit proces stelt JLR ook in staat om de CO2-voetafdruk van het leveringsnetwerk te beoordelen. Dankzij blockchaintechnologie kan informatie niet worden gewijzigd of gemanipuleerd, waardoor klanten er volledig op kunnen vertrouwen dat de toeleveringsketen authentiek is en alle materialen duurzaam zijn ingekocht.

Sebastian Peck, Managing Director van InMotion Ventures: “This investment is further evidence of Jaguar Land Rover’s commitment to improving the sustainability of its supply chain around the globe, and will help authentically trace raw materials from origin to supplier, eventually to ehicle. The implementation of blockchain technology provides a great opportunity to make a systemic change in supply chain compliance, not just for the automotive world but for other industries, too.”

Douglas Johnson-Poensgen, CEO en oprichter van Circulor: “Our blockchain technology has already proved its worth in tracking materials, and we are excited to innovate further with Jaguar Land Rover and its global supply chain. We believe the digitalisation of the supply chain is key to ensuring traceability between the multiple intermediaries that handle the material between its origin and the manufacturer.”