Jaguar Hedin Automotive Alkmaar

Menu
Menu

Jaguar Land Rover werkt met BASF aan reductie van plastic afval

Jaguar Land Rover werkt mee in een project voor een innovatief recyclingproces voor plastic afval. Het is de bedoeling om hiervan nieuw hoogwaardig materiaal te maken dat is te gebruiken in toekomstige modellen.

Naar schatting bedraagt de hoeveelheid plastic afval tegen het jaar 2050* wereldwijd meer dan 12.000 miljoen ton*. Nog niet alles kan worden gerecycled voor gebruik in de auto-industrie. Vooral voor onderdelen die moeten voldoen aan de hoogste veiligheids- en kwaliteitseisen is dat nog niet mogelijk.

Samen met chemieconcern BASF neemt Jaguar Land Rover deel aan een proefproject genaamd ChemCycling. Daarin wordt huishoudelijk plastic afval dat anders naar verbrandingsovens of stortplaatsen gaat, gerecycled tot nieuwe hoogwaardige materialen.

Het afvalplastic wordt door verhitting omgevormd tot pyrolyseolie. Dit ruwe materiaal wordt dan gebruikt in de productieketen van BASF ter vervanging voor fossiele materialen. Uiteindelijk ontstaat dan een nieuw, hoogwaardig materiaal dat kwalitatief niet onderdoet voor het plastic dat oorspronkelijk wordt gebruikt. Belangrijk is ook dat het materiaal kan worden gehard en gekleurd, waarmee dit het ideale duurzame materiaal is voor dashboards en carrosseriedelen van toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover.

Jaguar Land Rover en BASF testen momenteel het nieuwe materiaal in een voorpaneel van de Jaguar I-PACE om te controleren of het onderdeel in het nieuwe materiaal voldoet aan dezelfde strenge veiligheidseisen als het originele productieonderdeel.

Afhankelijk van de testresultaten van het materiaal en de ontwikkeling van het chemische proces voor commerciële toepassing, kan dit project ertoe leiden dat Jaguar Land Rover gerecycled plastic toepast in zijn auto’s zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit en de veiligheid.**

Chris Brown, Senior Sustainability Manager bij Jaguar Land Rover, zegt: “Plastics are vital to car manufacturing and have proven benefits during their use phase, however, plastic waste remains a major global challenge. Solving this issue requires innovation and joined-up thinking between regulators, manufacturers and suppliers. At Jaguar Land Rover, we are proactively increasing recycled content in our products, removing single-use plastics across our operations and reducing excess waste across the product lifecycle. The collaboration with BASF is just one way in which we are advancing our commitment to operating in a circular economy.”

Dit is het jongste voorbeeld van de inspanningen van Jaguar Land Rover om iets te doen aan het probleem van plastic afval. De onderneming werkte al samen met Kvadrat om een alternatieve bekleding te bieden voor autostoelen die zowel luxueus als duurzaam zijn. Het hoogwaardige materiaal dat in eerste instantie beschikbaar is voor de Range Rovers Velar en Evoque, combineert een duurzame wolmelange met een kunstmatige suède. Per auto zijn voor het maken van deze bekleding 53 plastic flessen gerecycled.

Jaguar Land Rover heeft zijn doel voor 2020 al bereikt: er gaat vanuit de Engelse fabrieken geen afval meer naar stortplaatsen. Dit betekent dat 1,3 miljoen vierkante meter – 187 voetbalvelden – plastic materiaal bij de productielijnen en 14 miljoen andere plastic wegwerpartikelen zijn afgeschaft en vervangen voor duurzame artikelen en materialen.

Alle inspanningen leiden Jaguar Land Rover naar de realisatie van zijn visie ‘Destination Zero’ voor een veiligere en gezondere samenleving en een schoner milieu. Dat wordt bereikt door voortdurende innovatie om de producten en diensten van Jaguar Land Rover aan te passen aan de snel veranderende wereld en de aandacht van de onderneming voor het realiseren van een toekomst zonder emissies, ongelukken, files en opstoppingen.

** Alle geteste modellen van Jaguar en Land Rover hebben 5 sterren gescoord in de Euro NCAP-tests.

Meer informatie over ChemCycling: https://www.basf.com/chemcycling