Jaguar Hedin Automotive Alkmaar

Menu
Menu

Jaguar presenteert Vision Gran Turismo SV: Ultieme virtuele elektrische endurance racer

Een topsnelheid van 410 km/uur, een aerodynamisch ontwerp dat tot in perfectie is verfijnd en racewinnende aandrijftechnologie – dat is de nieuwe Jaguar Vision Gran Turismo SV. Het is een volledig nieuwe, virtuele raceauto die ontworpen is voor het computerspel Gran Turismo en als designstudie op ware grootte is gebouwd.

De in oktober 2019 onthulde Jaguar Vision Gran Turismo Coupé – de eerste volledig elektrische sportauto van Jaguar die voor het wereldwijd zeer populaire computergame Gran Turismo ontwikkeld werd – is bijzonder succesvol en trekt met zijn radicale ontwerp, volledig op de berijder gerichte interieur en sublieme rijeigenschappen de aandacht van vele gamers.

De Vision GT Coupé was echter slechts een startpunt voor Jaguar Design, Jaguar SV en Jaguar Racing. De teams namen het model volledig onder de loep om de prestaties verder te verbeteren en de toekomstige elektrische racer van Jaguar opnieuw te definiëren. Belangrijk hierbij was de gedetailleerde analyse van alle feedback van gamers. Dit in combinatie met de vele uren ‘achter het stuur’ stelde de ontwikkelaars in staat om precies te bepalen hoe zij de Vision GT SV konden optimaliseren om uiteindelijk de ideale elektrische endurance racer voor gamers te ontwikkelen.

Julian Thomson, Design Director, Jaguar: “Jaguars created for the race track and the road have always shared the same DNA – whether that’s the D-type and XKSS, or the I-PACE and the I-TYPE. So, when the design team behind the Vision GT Coupé were asked to create the ultimate electric gaming endurance racer for Gran Turismo, they worked with engineers from SV and Jaguar Racing to create something really special. The Vision GT SV is a dramatic and visually arresting car which showcases what’s possible when the traditional boundaries governing real-world car design are completely removed. In bringing this car to life with a full-size design study we’ve been able to showcase the most extreme version of an electric Jaguar race car that is inspired by the past but looks fearlessly to the future.”

De Jaguar Vision GT SV is een eerbetoon aan zijn illustere voorgangers. Dat is niet alleen te zien aan de talloze designdetails die daaraan refereren, maar ook aan de bestickering, die verwijst naar memorabele momenten in de racehistorie van Jaguar, zoals het Le Mans-debuut van de legendarische C-type in 1951 en D-type in 1954.

 

Ontworpen door experts

Onder de gestroomlijnde, lichtgewicht composiet carrosserie liggen vier elektromotoren die ontworpen zijn door Jaguar Racing en Jaguar SV. Het gecombineerde vermogen en koppel bedraagt 1.400 kW (1.903 pk) en 3.360 Nm. De acceleratie van 0-96 km/uur (0-100 mijl/uur) vergt slechts 1,65 seconden geduld, terwijl een topsnelheid van 410 km/uur (255 mijl/uur) kan worden bereikt. Het was de taak van de Jaguar SV-technici om met de Vision GT SV een nog uniekere race-ervaring te bieden.

Jamal Hameedi, Engineering Director, Jaguar SV: We were given one objective: take everything that makes the Jaguar Vision GT Coupé so special – the performance, the handling and the soundtrack – and take it to another level. The team didn’t just achieve that target – they exceeded it, developing a virtual electric car which really could compete successfully in the extremes of 24-hour endurance racing. Not only that, they were able to see their work in the virtual world, turned into reality with the production of the stunning full-scale model which will no doubt excite gamers about what’s to come in Gran Turismo.”

Het elegante silhouet van de driemotorige Jaguar Vision GT Coupé is te herkennen in het ontwerp van de nieuwe Vision GT SV, inclusief de vorm van de spatborden die geïnspireerd is op die van de C-type en D-type. Ondanks de toevoeging van een extra elektromotor op de vooras is de wielbasis van de Vision GT SV met 2.721 mm ongewijzigd gebleven. Met een lengte van 5.540 mm is Vision GT SV wel 861 mm langer, wat volledig op het conto komt van de aerodynamische verbeteringen. Om nog meer neerwaartse druk te creëren, is een nieuwe frontsplitter en een uitklapbare achterspoiler ontworpen.

Tegelijkertijd zijn ook aanpassingen doorgevoerd om de luchtweerstand te verminderen. Nieuwe luchtopeningen aan de voorzijde zorgen voor minder turbulentie rond de voorwielen. Hierbij helpen ook de luchtopeningen in de voorste wielkasten. De volledig vlakke bodemplaat – tevens voorzien van een ‘kiel’ achter de vooras voor extra stabiliteit op hoge snelheden – zorgt samen met een grote venturi aan de achterzijde voor een versnelde luchtstroom onder de auto. Daarmee wordt onderdruk gecreëerd waarmee de auto in feite naar beneden wordt gezogen.

De uitklapbare achterspoiler is de meest effectieve aerodynamische voorziening die voor de Jaguar Vision GT SV is ontwikkeld. Die spoiler is geïnspireerd op die van de iconische langeafstandsracers van Jaguar, zoals de XJR-14. De vleugel is ontworpen als integraal onderdeel van de carrosserie, die daarbij op fraaie wijze samensmelt met de achterste heupen. Afhankelijk van de snelheid komen twee beweegbare delen automatisch omhoog om extra neerwaartse druk te leveren. Zodra die niet meer nodig is, klappen ze weer in om de luchtweerstand te verminderen. Als gevolg hiervan heeft de Jaguar Vision GT SV een voor een raceauto opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,398, terwijl de vleugel ook 483 kg aan neerwaartse druk levert bij een snelheid van 322 km/uur (200 mijl/uur).

Michael O’Regan, Aerodynamics Senior Engineer, Jaguar SV: “All the aerodynamic features have been painstakingly optimised through cutting-edge computational fluid dynamics analysis – in exactly the same way we do with real-world projects such as the Jaguar I-TYPE Formula E race cars. What I’m most proud of is how we’ve developed the GT SV into a credible electric race car with performance on a par with current endurance race cars – and in such a short space of time.”

 

Elektrische performance

Het bijzondere aandrijfsysteem van de Vision GT SV met vier elektromotoren is ontwikkeld door de technici van Jaguar Racing. Zij ontwierpen ook de driemotorige aandrijving van de Vision GT Coupé en hebben al hun kennis en ervaring van zes achtereenvolgende Formule E-seizoenen toegepast.

Behalve de toevoeging van een tweede elektromotor van 300 kW (407 pk) op de vooras, is ook het temperatuurmanagement van de Vision GT SV verbeterd om het hoofd te bieden aan de hogere belastingen, aanhoudende hoge snelheden en extreme acceleraties tijdens een langeafstandsrace.

Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor en een eigen 1-trapstransmissie. Die is niet alleen extra sterk gemaakt om het extreem hoge koppel te kunnen weerstaan, maar ook extra licht en met minimale inwendige wrijving voor maximale efficiency, om zodoende een topsnelheid van 410 km/uur mogelijk te maken.

Verder biedt deze configuratie met een elektromotor per wiel oneindige mogelijkheden op het gebied van koppelverdeling. Het markeert een grote stap ten aanzien van torque vectoring en staat garant voor nog meer tractie, wendbaarheid en controle. De elektromotoren worden gevoed door een ultramoderne lithium-ionbatterij, die laag in de bodem van de ultrasterke carrosseriestructuur is ondergebracht. Deze uitgekiende plaatsing resulteert ook in een zeer laag zwaartepunt en een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling.

James Barclay, Team Director, Jaguar Racing: “Working on the development of Jaguar’s Formula E I-TYPE race cars in parallel with the Vision Gran Turismo SV has given the Jaguar Racing engineers an unprecedented opportunity to apply their expertise to two incredible electric race cars – our most advanced Formula E car yet, and an endurance racer for the virtual world.

“Both have been designed and developed using state-of-the-art simulation tools to push all-electric powertrain and software technology to the limit, and we can’t wait to see them perform in Season 7 and Gran Turismo.”

Het temperatuurmanagement is verbeterd dankzij een extra koelcircuit met vloeibare stikstof. Hiermee kan de batterij langer zijn maximale vermogen leveren binnen het ideale temperatuurbereik. De stikstofkoeling is ook gekoppeld aan de boost-knop, om ervoor te zorgen dat de temperatuur van de batterij zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden binnen de grenzen blijft.

 

Ultieme virtuele rijervaring

De unieke soundscape van de aandrijflijn, die zo fundamenteel is voor de rijervaring van de Jaguar Vision GT Coupé, is verder verbeterd voor de Vision GT SV. Het doelgerichte en onderscheidende geluid weerspiegelt het toegenomen vermogen en koppel ten opzichte van de Vision GT Coupé. Het authentieke, futuristische Jaguar-geluid bouwt op tot het maximum van 40.000 toeren per minuut en vertaalt het ware race-DNA van de Vision GT SV.

De ongeëvenaarde rijervaring wordt verder versterkt door het typerende race-interieur met alle instrumenten en de qua weerstand perfect aanvoelende bedieningselementen op de ideale positie. In de cockpit is elk onderdeel met absolute precisie vervaardigd van geavanceerde lichtgewichtmaterialen, waaronder de nieuwe TYPEFIBRE-stoffen voor de twee fraai gevormde composietstoelen. TYPEFIBRE is een innovatief, hoogwaardig materiaal dat door Jaguar is ontwikkeld als ​​lichter alternatief voor leder, met uitstekend comfort en dito duurzaamheid. De TYPEFIBRE-stoffen worden door Jaguar Racing getest in de Jaguar I-TYPE 5 tijdens het zevende seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap.